Cases

 

Solutions

In mijn loopbaan heb ik meerdere situaties meegemaakt waarbij verandering voor resultaat heeft gezorgd. Ik schrijf dit een beetje op een terughoudende manier omdat ondanks het oplossen, er vaak geen erkenning is bij betrokken of verantwoordelijke personen. Deze gaan meestal direct na het oplossen van een incident verder met hun dagelijkse bezigheden, zonder aanpassing of verandering. 

Mijn boodschap aan CEO's en eindbeslissers voor een veranderingsproces is, draag zorg voor een degelijke implementatie procedure en hou rekening met een inmiddels herkenbaar patroon:
Vooral amibiteuze denkers, waaronder vooral de leidinggevers en MT leden, hebben wat meer problemen met acceptatie en/of het uiteindelijk verlenen van medewerking om verandering te realiseren. Deze groep - de vechters binnen het bedrijf die (inmiddels) een aansturende positie bekleden - zullen het er niet snel bij neerleggen dat zij niet alles wetend zijn, ook mens zijn en deze feiten eerst moeten erkennen voordat vooruitgang mogelijk is.

In grote lijnen gaat het bij aanpassingen en verbeteringen binnen een bedrijf slechts om het vinden van een optimale balans tussen kwaliteit en kwantiteit. Dit voor het Product, de Productie en het gehele Proces, waaronder het humane aspect in deze drie gebieden.
Lijkt simpel. Hier een aantal cases, waaruit u zelf kunt oordelen.